Open Monumentendag Vlaardingen Logo 2015

Kunst & Ambacht

Open Monumenten Dag 2015

Welkom op de website over de Open Monumenten Dag 2015. Hier kunt u meer informatie en het programma van de Open Monumenten Dag vinden.

Open Monumentendag Logo

Opening (12.00 uur Museum Vlaardingen)

Wethouder Hans Versluijs zal om 12.00 uur de Open Monumentendag officieel openen in het pas vernieuwde Museum Vlaardingen. De heer André Fontijne zal, als initiatiefnemer van de uitgave, het op het Groot Vlaardings Prentenboek geïnspireerde "Dynamiek en vaste waarden - Beschermd stadsgezicht in Vlaardingen" uitreiken. Het is geschreven door Klaas Kornaat en wethouder Hans Versluijs en museumdirecteur Mark van Hattem nemen het als eerste in ontvangst. De handeling zal worden vastgelegd door een sneltekenaar, die daarna als portrettekenaar verder gaat. Het Shantykoor "De Vlaardingse Muiters" zingt een toepasselijk lied. Wij nodigen u van harte uit om bij deze opening aanwezig te zijn!

Zuidbuurt

Naast de verschillende monumentale en beeldbepalende boerderijen is ook de cultuurhistorische waarde van het landschap van belang voor Vlaardingen en Midden-Delfland. U vindt hier veel bedrijvigheid op het gebied van kunst en ambacht. Tijdens dit weekend kunt u de enkele boerderijen bezoeken.

Streekmuseum Jan Anderson

In het 'straatje' van het Streekmuseum kunnen de bezoekers onder andere bekijken hoe de werkplaats van verschillende ambachtslieden er vroeger uit zag. Kleine zelfstandigen maakten hun producten met de hand en met eenvoudige gereedschappen. Zij verkochten deze producten vanuit hun werkplaats of winkel. Zo werd olieverf op ambachtelijke wijze gemengd in de schilderswinkel en de schoenmaker wist van allerlei kleine stukjes leer een schoen te maken die vervolgens nog een leven lang mee ging. In de winkeltjes van de drogist, de bakker en de kruidenier kan de historische sfeer nog opgesnoven worden.

Kethelweg 50 Toon op kaart
14:00 tot 16:00

Zonnehoeve

Deze oude boerderij in de Holiërhoekse polder is vandaag open voor publiek. De authentieke boerderij met bijgebouwen uit de zeventiende eeuw staat open voor bezichtiging en kennismaking met het boerderijleven. De oude schuur is gerenoveerd (onder andere het rietdak, de nieuwe gebinten en het voegwerk) en is geschikt gemaakt voor activiteiten. De rietdekker is aanwezig voor uitleg en demonstratie.

Trekkade 24 Toon op kaart
11:00 tot 16:00

Jan Huygen in de Ton

In de zeventiende-eeuwse stal kunt u zien hoe regentonnen werden gemaakt en kunt u gereedschappen bekijken die gebruikt werden bij oude ambachten.

Zuidbuurt 32 Toon op kaart

Wijnboerderij

In deze boerderij uit de eerste helft van de zestiende eeuw, kunt u de enorme wijnvaten zien waar de druiven uit de eigen wijngaard gebruikt worden voor het produceren van de ambachtelijke wijn. Over dit ambacht wordt hier meer verteld en aan de hand van foto's kunt u de bijzondere historische aspecten van de boerderij leren kennen. Daarnaast zal Frans de Winter aan een beeld werken onder de hooiberg, van 11.00 tot 17.00 uur. Na 13.00 uur worden gedichten voorgedragen door Vlaardingse dichters en van 17.00 tot 18.00 uur is het happy hour met heerlijke wijnen, bieren en boerensappen.

Zuidbuurt 40
Zuidbuurt 40 Toon op kaart
11:00 tot 18:00

Hoeve Avondrust

Op deze boerderij uit 1878 maakt men op ambachtelijke wijze biologische streekproducten zoals jam, mosterd, worst en nog veel meer heerlijk en eerlijk voedsel. U kunt zien hoe onder andere de mosterd wordt gemaakt en op beide dagen is er een houtdraaier aan het werk.

Zuidbuurt 46 Toon op kaart

De Buitenplaats

Kenmerkende elementen van de typische Midden-Delflandse boerderijen, zoals de herbouwde hooiberg, karnmolen en melkhuisje treft u hier nog aan. Er worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals boogschieten.

Zuidbuurt 85 Toon op kaart

Graveeratelier 't Luifeltje

Graveeratelier 't Luifeltje is alleen op zaterdag 12 september open. U kunt hier terecht om het ambacht van het graveren van glas te bekijken. De boerderij is geheel gerestaureerd.

Zuidbuurt 87 Toon op kaart

De Engelenhoeve

Aan de voorzijde van de boerderij uit 1892 staan de karakteristieke leilindes en een monumentale kastanjeboom. De boerderij heeft ook nog een oude, originele karnmolen. Dit weekend kunt u hier terecht om een expositie te bekijken die in het teken staat van de transitie van het landschap: hoe het was, hoe het is en wat de komst van de Blankenburgtunnel betekent.
Hier is ook de Stichting Vlaardingen in Beweging gevestigd. Vanaf hier kunt u met driewielfietsen en duofietsen tochten maken door de Zuidbuurt.

Zuidbuurt 89 Toon op kaart