Open Monumentendag Vlaardingen Logo 2018

In Europa

Open Monumenten Dag 2018

Welkom op de website over de Open Monumenten Dag 2018. Hier kunt u meer informatie en het programma van de Open Monumenten Dag vinden.

Open Monumentendag Logo

Open Monumenten Dag 2018 in Vlaardingen

November 2018

De Open Monumentendag is een jaarlijks evenement met aandacht voor het erfgoed in de stad. Omdat het jaar 2018 het jaar is van de viering van de Slag bij Vlaardingen en het OMD-thema "in Europa" weinig aanknopingen biedt, is er gekozen voor een beperkt programma.
De accenten liggen vooral op activiteiten zoals boringen in de Markt op zoek naar de burcht van graaf Dirk III, het wandelen rond de KW-haven en daar ontdekkingen doen. En vooral lezingen, publicaties en artikelen in het tijdschrift van de Historische Vereniging Vlaardingen, die de kennis over erfgoed en cultuur kunnen vergroten.
Tim de Ridder en Willy Atema waren de inleiders in Stadsbibliotheek en Museum Vlaardingen. Dus geen tentoonstelling in het Oude Stadhuis, geen open Grote kerk en geen ook fotowedstrijd, maar wel een concert met Aad Zoutendijk en zang in het Museum Vlaardingen van het Gloria Toonkunstkoor. Een cultuur-historische markt en de bezichtiging en de beklimming van de Toren én de Watertoren waren hoogtepunten in het programma.
Ook de open dag van het Stadsarchief was een succes. De traditionele Klassendag vond plaats op vrijdag 4 oktober, omdat 7 september te kort na de start van het schooljaar viel. Het was leuk om het een keer in de maand van de geschiedenis te doen. Het was een succesvolle OMD. Het traditionele aandeel van het Streekmuseum, de molen Aeolus en het Museum Vlaardingen én de publicaties hebben bijgedragen aan het OMD-werfgoed-evenement van september 2018. Het ServiceTeam Vlaardingen en de andere vrijwilligers verdienen dank voor hun inzet.

Volgend jaar zal er weer een OMD zijn. Het comité, de stichting Erfgoed Vlaardingen, de gemeente en de participanten zullen zich gaan voorbereiden. Het OMD-motto 2019 is "Plekken van Plezier". Cultuurhistorie is leuk : er zullen dus opnieuw plekken en activiteiten zijn waar iets te beleven valt op de tweede zaterdag in september.

Foto album

open monumenten dag