Open Monumentendag Vlaardingen Logo 2020

LeermoNUmenten

Open Monumenten Dag 2020

Welkom op de website over de Open Monumenten Dag 2020. Hier kunt u meer informatie en het programma van de Open Monumenten Dag vinden.

Open Monumentendag Logo

Verslag van de Open Monumentendag 2020 in Vlaardingen: LeermoNUmenten

De jaarlijkse Open Monumentendag in Vlaardingen is doorgegaan, maar anders en uitgebreider. in verband met de corona-regels, dus ging het anders: Schriftelijk, Digitaal, Buiten en toch ook Traditioneel.

Schriftelijk

Het Tijdschrift van de Historische Vereniging staat vol met erfgoedartikelen. Er lagen extra exemplaren liggen in de Bibliotheken en op andere plaatsen.

Digitaal

Op de website www.stichtingerfgoedvlaardingen.nl onder Open Monumentendag 202O staat nog steeds de lijst van de Doekententoonstelling met fotootjes, een aantal educatieve video's en een overzicht van het programma. De landelijke website is ook gevuld: www.openmonumenten.nl/comite/vlaardingen Op Facebook waren de video's van educatieve partners te vinden.

Buiten

Een Doekententoonstelling van alle OMD-doeken van de afgelopen jaren: 29 grote foto's en schilderijen van historische panden en plekken in Vlaardingen. Soms zijn ze al geschiedenis, soms toch actueel. Ze hangen op bouwhekken aan de Hoflaan rond de historische Zitmuren en de plaats van het huis van ambachtsheer Van Ruytenburch van zaterdag 5 tot en met zaterdag 19 september. Bij de opbouw en later kwamen er steeds Vlaardingers en andere geïnteresseerden langs om de oude beelden te zien. Ze keken met verbazing en met gevoelens van nostalgie.

Op de OMD van 12 september tussen 12 en 16 uur waren er gidsen van het ServiceTeam aanwezig om toelichting te geven. De historische Zitmuren met de Canon van Vlaardingen én de kunstzinnige reconstructie van het huis van Van Ruytenburch kregen ook aandacht. Wel viel op dat er geen bord met informatie over de opgraving en het kunstwerk was. Daar gaan we wat aan doen. De archeologische vereniging Helinium en het Archeologisch en Bouwhistorisch Depot hadden een fotozoektocht door het centrum gemaakt.

Traditioneel

Op zaterdag 12 september zijn er ook open monumenten in de stad. Het zijn bekende Vlaardingse cultureel en historische locaties.

• Museum Vlaardingen met bijzondere tentoonstellingen.
  • Streekmuseum Jan Anderson. Zowel het museum Ketelweg 50 en het depot aan de Willem Beukelszoonstraat 2.
  • Masamunda het Educatief Archeologisch Erf in de Broekpolder was op zaterdag en zondag 12 en 13 september open op de locatie Middeleeuwen (Rotta-huis) en de Spijkenisse boerderij.
  • Molen Aeolus was open op zaterdag van 10 tot 15 uur.
  • Vlaardingse Fluisterboot Andante voer op 12 september de 'Verdwenen molens'-tocht van Vlaardingen naar Schipluiden en 't Woudt en terug.
  • Melkmuseum De Zonnehoeve Trekkade 24. Bezoekers waren welkom tussen 12 en 16 uur.

Zo was de OMD 2020 in Vlaardingen toch een interessant erfgoed-evenement, in een tijd dat er nog wel een virus rondwaart.

Het comité OMD 2020 en de stichting erfgoed Vlaardingen

open monumenten dag